Het importeren van een auto kan een aantrekkelijke optie zijn, of je nu op zoek bent naar een specifiek model of simpelweg geld wilt besparen. Het proces brengt echter verschillende kosten met zich mee, die het eindbedrag flink kunnen beïnvloeden. In dit artikel worden alle kosten die je kunt tegenkomen bij het importeren van een auto helder toegelicht, zodat je niet voor onverwachte verrassingen komt te staan.
Aankoopprijs van de auto
De eerste en voor de hand liggende kosten zijn de aanschaf van de auto zelf. De prijs die je betaalt voor de auto is uiteraard afhankelijk van het merk, model en de staat van het voertuig. Houd er rekening mee dat er vaak ruimte is voor onderhandeling, vooral wanneer je een auto van een particulier koopt. Daarnaast speelt de aankoopprijs een rol bij de berekening van invoerrechten en belastingen, vooral wanneer je een voertuig buiten de EU importeert.
Lees meer: https://easyimport.nl/auto-importeren/wat-kost-een-auto-importeren/
BTW en invoerrechten
Wanneer je een auto uit een ander EU-land importeert, wordt er in de meeste gevallen geen extra BTW gerekend, mits deze al in het land van herkomst is voldaan. Er is echter een uitzondering. Als je auto jonger is dan zes maanden of minder dan 6.000 km op de teller heeft, kan de belastingdienst de auto als nieuw beschouwen en alsnog BTW heffen.
Bij het importeren van een auto van buiten de EU moet je altijd 21% BTW betalen over de aankoopprijs, transportkosten en invoerrechten. Voor voertuigen ouder dan 30 jaar geldt een lager BTW-tarief van 6%. Daarnaast betaal je bij import van buiten de EU ook invoerrechten. Voor een auto jonger dan 30 jaar bedraagt dit 10% van de aankoopwaarde en transportkosten. Auto’s ouder dan 30 jaar zijn vrijgesteld van invoerrechten, maar je moet nog steeds de 6% BTW betalen.
BPM: Belasting van personenauto’s en motorrijwielen
Bij het importeren van een auto moet je altijd rekening houden met de BPM (Belasting van Personenauto’s en Motorrijwielen). De hoogte van de BPM wordt vooral bepaald door de CO2-uitstoot van het voertuig. Daarnaast wordt het BPM-bedrag berekend op basis van de marktwaarde, taxatiewaarde of de leeftijd van de auto. Er zijn verschillende manieren om de BPM te berekenen, maar altijd geldt dat je dit bedrag maar één keer kunt aangeven. Fouten in de aangifte kunnen leiden tot extra kosten, dus het is belangrijk om het goed te doen.
Transportkosten
Of je nu een auto uit Duitsland, de Verenigde Staten of een ander land importeert, het transport naar Nederland brengt altijd kosten met zich mee. De kosten zijn afhankelijk van de keuze die je maakt voor het transport: laat je de auto per schip komen, rij je zelf naar het land van herkomst of laat je hem per autoambulance transporteren? De manier van transporteren heeft invloed op de kosten, net als de afstand en de grootte van het voertuig.
Bij import uit een niet-EU-land moet je vaak zelf het transport naar de haven regelen voordat de auto kan worden verscheept. Ook binnen Nederland moeten er kosten worden gemaakt voor het transport van de haven naar je woning of garage.
Keuring bij de RDW
Voor het verkrijgen van een Nederlands kenteken moet de auto gekeurd worden door de RDW (Rijksdienst voor het Wegverkeer). Bij een auto uit een ander EU-land is de keuring relatief eenvoudig en kost deze ongeveer €107,33. Is de auto echter afkomstig uit een land buiten de EU en heeft deze geen Europese typegoedkeuring, dan moet de auto een uitgebreide keuring ondergaan. Deze keuring is duurder en kan aanzienlijk meer kosten, afhankelijk van het type voertuig.
Extra kosten bij import uit buiten de EU
Bij het importeren van een auto uit een land buiten de EU komen nog een aantal extra kosten kijken. Naast de eerder genoemde transportkosten, invoerrechten en BTW, moet je rekening houden met het verschepen van de auto naar Nederland. Dit kan op verschillende manieren, zoals via Roll on-Roll off of per container. De kosten voor verschepen variëren sterk, afhankelijk van de gekozen methode en de afstand van het herkomstland naar Nederland.
De keuze voor een container kan goedkoper zijn als je meerdere voertuigen samenvoegt, terwijl een individuele container vaak duurder is. Roll on-Roll off is geschikt voor voertuigen die niet in een container passen, zoals grotere auto’s of campers.
Alle kosten op een rij
Samenvattend, bij het importeren van een auto krijg je te maken met de volgende kosten:
- Aankoopprijs van de auto
- BPM (afhankelijk van CO2-uitstoot, leeftijd of waarde van het voertuig)
- Transportkosten
- RDW keuring
- BTW en invoerrechten (voor import buiten de EU)
- Verschepen (voor import buiten de EU)
Als je de auto uit een land buiten de EU importeert, komen daar ook nog de kosten voor verscheping en de keuze tussen Roll on-Roll off of een container bij.
Hoe haal je het meeste voordeel uit het importeren?
Het importeren van een auto kan financieel voordelig zijn, maar het brengt ook een hoop kosten en administratieve rompslomp met zich mee. Het is belangrijk om goed te begrijpen welke kosten er precies komen kijken bij het proces. Zorg ervoor dat je alle stappen zorgvuldig plant, zodat je niet voor verrassingen komt te staan. Voor veel mensen kan het handig zijn om het importeren uit te besteden, zodat je zelf weinig omkijken hebt naar de administratieve rompslomp en de kosten nauwkeurig worden berekend en geoptimaliseerd.